Debatt! (jag BEGÄR att få säga min åsikt)

98761-1609
Såg det där debattprogrammet som är så omtalat, där tillexempel Ebba von Sydow och Blondinbella var med. Om shopping, bloggar och konsumtion överhuvudtaget. Jag kan inte säga att jag verkligen blev arg eller irreterad. Jag satt mest och skrattade åt alla dumma människor som inte kunde tänka ett steg till. Exempel:

Det tjötades om att små flickor tvingas att köpa en söt topp bara för att de läser bloggar. En ståuppkomiker som fick mig att skratta endast genom att vara dum (ja, ursäkta ordvalet, men vad skall jag säga när det var exakt det han var) sa att tjejerna ligger och kallsvettas och får panikångest om de inte kan köpa de där 5 väskorna.

Och åh, vad jag önskar att jag hade suttit bredvid de där människorna igår. Ett: Ingen tvingas köpa. Det är ju bara löjligt att påstå en sådan sak. Någonstans var det ju en gång någon som kom på att det var roligt att shoppa, och varför skulle en person göra det om den inte ville. Ser jag en snygg tröja på en blogg känner jag mig aldrig tvingad att köpa den, i så fall köper jag den för att jag vill. Det är stor, stor skillnad.
Två: det där med panikångest är möjligtvis det dummaste jag hört på flera månader. Jag dör inte om jag inte får en ny väska, och jag får inte feber och går inte till skolan. Det går inte ens att jämföra på en abstrakt tänkande nivå. Nej, det är helt enkelt så att jag skulle bara bli jävligt glad om den faktiskt blev min. Väskan, alltså. Är det så fel, verkligen?

En etikexpert eller liknande säger: "vad skall dessa människor leva för om de inte har begär?". Precis som om hon själv inte har några begär. Alla har begär. Det har vi bloggerskor, det har mormor, det har dagisbarnet på 1½ år, det har människorna i Afrika också. Begär är viktigt. Utan begär blir vi viljelösa typer som springer runt och säger: Nej-tack-jag-är-mätt, till precis allting. Hur kul vore det?


Slutligen: Trots att en människa har ett begär om en väska har den säkerligen också ett begär om bra betyg, att lyckas i livet. Och om nu ni "shopping-motståndare" anser att shoppingbegär borde betyda så fruktansvärt litet så varför skall ni bara se till väskan och inte till de andra begären då?

Bild: Today's pictures


Kommentarer
Postat av: Erika

JA! Jag kan hålla med dig i varenda ord. Det är ofattbart hur någon egentligen tror eller känner så. Jag har svårt att förstå det..

Postat av: Whatever

Såg det där i en minut eller nått, och håller med dig men..blondinbella, hennes åsikter är ju btw de dummaste som vandrat på denna jord. Hörde henne lite, shit den människan är helt jävla fucking blåst i huvet. Tänkte bara inflika det.

2008-03-14 @ 23:38:24
URL: http://hardtoexplain.webblogg.se
Postat av: Beth

Erika: Det är helt enkelt vad man kan kalla konstigt.

Whatever: Fast. Där håller jag inte med dig. Tycker att hon hade bra svar på rätt mycket (:

2008-03-15 @ 14:47:21
URL: http://bettebett.blogg.se
Postat av: Niclashilde

Really great site man!!

2009-03-26 @ 08:38:52
URL: http://niclashilde.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar (reklam raderas direkt!):

Trackback