Inför badsäsongen - tips, tips och åter tips!

98761-405

Lite... konstigt kanske att lägga in badklädes tips, 1 januari klockan 2 på natten - men är man rastlös så är man. Och dessutom är det många som börjar beställa hem/shoppa sina badkläder redan nu i januari.
Så eftersom jag själv sommarjobbar just i en underklädes/bad- butik, så tänkte jag att jag kunde ge en liten guide i det här med badkläder. (Gäller kvinnligt badmode)

Allmänt
Visst, det går trender i det här med badkläder också. Men det viktigaste av allt, som är en regel som gäller det mesta inom klädväg i och för sig (men jag vågar nästan säga ännu mer i under/bad-klädes-väg), är att man trivs i vad man klär sig i.
Det är verkligen super-duper viktigt, regel nummer ett och hur-viktigt-som-helst. Gillar du att ha hipster mer än tanga-modeller(eller tvärtom) så - klä dig i det. Det finns verkligen inget som är så jobbigt som att gå runt och känna sig obekväm i badkläder (just för att man visar så mycket hud, och former).

Färger
Gult | En o så svår färg. Vem vill inte kunna matcha solen? Denna färgen passar dock dig som är mer mörkhyad (ev. mörkare gyllenbrun). På dig som är ljushyad (spelar ingen roll om du har blivit "faktiskt-ganska-brun-av-solen") precis som jag ser det.. Eh, jag säger- inte bra ut. Du ser i värsta fall naken ut, eller så ser din naturliga färg bara vitare ut, eller ev. antar den en lätt rosa ton.
Turkos/blå | Färgen man bara vill klä sig i när man blivit solbrun. Men detta är också en grymt svårburen färg, här också för dig med mörkare färg. Antingen är det helt fel, eller så är du en sån där man som expedit i affär bara bli jätteavundsjuk på för du har gåvan att vara en som verkligen KLÄR i den färgen. kan bli Barbi-varning, kan bli perfa - med andra ord.
Rött | Nej - till du som är ljushyad (i så fall skulle jag köra på hallonrött). Ja, oh ja- till dig som har mörkare hudton. Kan dock funka på accessoarer, till dig som är ljushyad och ändå älskar rött. Bara inte för mycket, för att undvika jultomte-looken i mitten av juli (vilket är... fel?).
Brun/Svart | Helt ok. Skulle dock satsa på lite accessoarer till det. För att bryta av. Men - klassiker funkar alltid.
Vitt | Nej,nej,nej... Lyckas du överhuvud taget hitta en vit bikini, så bör du även här vara lite mer mörkhyad för att det skall gå hem. Cremevitt / champagne - helt ok. Men kritvitt... Nja, ingen favorit (oftast).
Grön | OH JA - OH JA. Min favoritfärg vad gäller badkläder. Funkar på mörkhyade som ljushyade. Mint är nyansen som jag själv gillar bäst, eftersom den är grymt somrig och helt larvigt söt. Finner inte många ord - bara ett måste i bad-garderoben. (Akta dock för riktigt sån här klargrön).
Rosa | Jajämen. Funkar (belive it or not) faktiskt nästan bättre på ljushyade än mörkhyade enligt min mening. Fast, det beror helt på nyansen i och för sig (blir det beigerosa ser vi ljusljusa nakna ut, och och med ljusare rosa nyanser samt ceris och neonrosa). Finns sjukt mycket rosa badkläder. Fritt fram - helt okej för de flesta.
Lila | Tja... Jo. Precis som med de flesta färger funkar denna färg bäst på den enskilde personligheten. Det är inte bikinin/baddräkten som skall bära upp personligheten och dig, utan tvärtom.
Metallic-färger | Jättesvårt att bedömma såhär. Eller - omöjlit. Beror helt på person och modell på badkläder.

Mönster och modeller
Finns alla möjliga sorters mönster på badkläder. Tänkte gå igenom två mönster + två modeller av bikini.
Marina | Rött/Vitt-randigt alt. Blått/vitt-randigt är skitbra. Älskar det. Funkar enligt mig på de flesta. Ett tips är att du badar bland vågorna - ränderna skall alltså vara vågräta. Vågrätt randigt är mer smickrande för bysten, och gör inte heller att man ser så sjukt avlång ut. I baddräkt funkar det dock med lodrätt.
Blommigt | Ett vanligt mönster på badkläder. Jo- fint för det mesta. Finns så otrligt mycket, och jag kan inte påminna mig om att jag set något "sjukt-fult". Fritt fram här med.
Bandeu-bh | Oerhört svårtburet. Svårt att säga varför, men ta på dig en så får du se. Finns många andra modeller som funkar bättre.
Trekants- bh och knyt-trosa | En av de vanligaste, antar jag. Men också en av de snyggaste enligt mig. Passar mer oss med lite pojkigare figur.

Storlekstips

För smått ser bara inte bra ut, och för stort... ser inte heller bra ut. Är du osäker på storlek? TRAVA DIG IVÄG till närmsta (eller bästa) butik som säljer badkläder och prova där. Där kan du både prova dig fram till vad som känns rätt, och få expediternas hjälp. Jag vet att det kan kännas dumt att visa sig för expediterna i bara badkläder, men jag lovar att de ställer sig inte och börjar ifråga sätta ditt utseende. Absolut inte. Dess arbete är att hjälpa dig att hitta den perfekta bikinin/baddräkter. Och om du inte vill visa dig i bikini så är det ju inget måste, såklart.
Är du säker på din storlek däremot går det bara fint att beställa på internet/postorder också såklart.

Skötselråd
Butiken skall mer än gärna ge råd om skötsel av plaggen du köper, men jag kan ge mitt bästa råd här:
Om du badat i saltvatten; låt inte plagget soltorka utan att du sköljer av det med sötvatten först (om du nu måste låta det soltorka). Det bleks inte lika snabbt på så sätt. Men somsagt - solen bleker ganska bra ändå (men mindre bra utan saltvatten). 

På kollaget

Bikini modellbilder från H&M
De bägge gröna är jag själv grymt sugen på att beställa hem själv. Men det slutar alltid med att jag har uppåt 5 nya bikinisar för året mot slutet av varje sommar. Men... ändå. De är så söta.
Grön bikini i bakgrunden.
En i härlig grön färg från Melissa Odabash.
Sarong
Skönaste strand-accessoaren. Kan man klä sig i på många olika sätt, kan man ha som solfilt, och är bara jätteskön. Denna blå kommer ifrån SCOOP.
Flipflops.
Hur "old" det här än känns med flipflops så är det väl ändå bästa skorna på stranden? För att gå med ballerinas eller andra skor är bara jobbigt när stranden istället flyttar in i skon. Dessa på bilden kommer från H&M.
Solhatt
Inga sjalar på huvudet nu, okej? Solhattar är tjugo gånger snyggare, sötare och bara jättebra. Skippa sjalen - in med hatten! Denna också från H&M.
Solglasögon
Behöver ingen närmare presentation. Ville bara få fram de här snygga från H&M. Snygg-snygga.

Puh. Blev ett ganska långt inlägg det här, men jag hoppas att det kommer vara till nytta och att ni gillade det. Vad jag vill att ni verkligen skall ta åt er av är dock att ni måste klä er i vad ni trivs i. Jag kan säga det tjugotusen gånger om men det är verkligen hur viktigt som helst. Har ni någon respons på det här inlägget (och inlägg i den här typen överhuvud taget) så: ut med det!  

Kommentarer
Postat av: Gurkaaan

Tack för de jättebra tipsen!
Jag är en såndär som tar bikinin från förra sommaren och sen inte orkar köpa en ny förens sommaren är slut, men med hjälp av dina råd ska jag nog vara ute i god tid i år! Och, (än en gång) GOTT NYTT ÅR!

2007-01-01 @ 02:42:18
Postat av: Mia

Längtar sååååå efter sommaren!
Håller nog fast vid min gamla bikini, har skitsvårt att hitta nån jag trivs i så när jag väl hittar en så får den hänga med ett tag.
Ha det gott!

Postat av: sanna

vilket bra inlägg! härlig läsning! :)

2007-01-01 @ 12:52:34
URL: http://spaderdam.webblogg.se/
Postat av: Beth

Re Gurkaaan: Kul att du gillade den, och att den kan komma till använding! Go' fortsättning!

Re Mia: Sommaren hade inte suttit fel nu, nej (;

Re Sanna: Tackar, tackar (:

2007-01-01 @ 16:45:12
URL: http://bettebett.blogg.se
Postat av: SanuyAC

Find in WEB
Levitra
Thanks!

2007-01-29 @ 15:03:17
Postat av: yhjbwh

see abcba42c95 here

2007-02-07 @ 02:58:18
URL: http://fm7.com/abcba42c95
Postat av: jhpdbl

This is a abcba42c95 1234

2007-02-09 @ 08:28:52
URL: http://fm7.biz/abcba42c95

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar (reklam raderas direkt!):

Trackback